Základné pojmy používané na DŽK
Táto časť bude pre vás zrejme menej zaujímavá, ale je dobré, aby ste si ju pozreli. Ozrejmí vám základné názvy a pojmy, s ktorými sa budete v nasledujúcich lekciách stretávať.
Košická detská historická železnica (KDHŽ) - oficiálny názov našej železničky
Detská železnica Košice (DŽK) - občianske združenie, prevádzkovateľ, dopravca na KDHŽ
Prevádzkový poriadok DŽK je súhrn údajov a pravidiel určujúci správne fungovanie jednotlivých staníc a celej trate. Stanovuje spôsob používania technických zariadení a postupov.
Riaditeľ DŽK - je ním Mgr. Ľubomír Lehotský
Vedenie DŽK - Mgr. Igor Holéczy a Peter Kočiškosú zároveň zástupcami riaditeľa DŽK
Vedúci zmeny - dozerá na všetkých službukonajúcich dobrovoľníkov a mladých železničiarov
Zodpovedný pracovník DŽK je člen vedenia DŽK, vedúci zmeny alebo osoba poverená touto funkciou.
Oprávnená osoba DŽK je službukonajúci odborne spôsobilý dobrovoľník DŽK.
Inštruktor - školiteľ DŽK - odborne spôsobilá osoba zabezpečujúca školenia aj odbornú prípravu mladých železničiarov a zároveň ich dozor pri výkone služby
Rušňovodič - v súčasnosti riadi prevádzku na DŽK, je pracovník schopný a oprávnený riadiť hnacie
dráhové vozidlá (HDV) - rušne
zodpovedá za vlak i osoby
vlakového personálu
Vlakvedúci / pokladník DŽK - venuje sa cestujúcim a komerčným záležitostiam
Vlakový personál DŽK tvoria členovia poverení riadením (rušňovodič) a sprevádzaním vlaku (sprievodcovia, predajcovia suvenírov...) . Ak je sprievodcov viac, musí byť stanovený vlakvedúci, ktorý ostatných sprievodcov riadi. Výpravy vlakov a sledovanie jazdy vlakov sa zúčastňujú len vlakvedúci a sprievodcovia.
Mladý železničiar je súhrné označenie pre všetkých mladých železničiarov, všetkých pracovníkov a dobrovoľníkov, ktorí nie sú spôsobilí samostatného výkonu služby.
Železničná trať tvorí dopravnú cestu železničným vozidlám.
Železničný spodok je základ, ktorý nesie samotný železničný zvršok. Môžu ho tvoriť upravené zemné telesá, mosty, tunely, oporné múry...
Železničný zvršok vytvára jazdnú dráhu, ktorá vedie a nesie koľajové
vozidlá. Je tvorený koľajou, výhybkami a
konštrukciami, ktoré ho dopĺňajú.
Koľajnica je oceľový pás, ktorý prichádza bezprostredne do
styku s kolesami vozidiel.
Podval je konštrukčný prvok prenášajúci zaťaženie z
koľajnice do koľajového lôžka.
Sklon trate je naklonenie
trate voči horizontálnej rovine v pozdĺžnom smere (stúpanie alebo spád)
Rozchod
koľaje je vzdialenosť
koľajnicových pásov.
Prechodový prierez je voľný priestor určený na nerušenú jazdu vozidiel. Do tohto priestoru nesmú zasahovať žiadne predmety, stavby ani nástupištia, návestidlá, stožiare...
Stanica je miesto s koľajovým rozvetvením (koľaje, výhybky), ktorá slúžia na riadenie dopravy, križovanie a predchádzanie vlakov a poskytovanie služieb cestujúcim.
Staničná koľaj jekoľaj v stanici ohraničená námedzníkmi alebo výhybkami. NA DŽK máme koľaje dopravné, manipulačné a odstavné.
Dopravná koľaj je koľaj v stanici určená na dopravu vlakov.
Manipulačná koľaj slúži na manipuláciu s vozidlami a neslúži na dopravu vlakov (koľaj do depa).
Na odstavnej koľaji sú "odložené" vozidlá, ktoré sa momentálne nevyužívajú ( "šturc")
Zhlavie je rozvetvenie staničných koľají pomocou výhybiek.
Priecestie je úrovňové križovanie pozemnej komunikácie (cesty, chodníka) so železničnou traťou.
Priecestné zabezpečovacie zariadenie je zariadenie na železničnom priecestí, ktoré informuje užívateľov pozemnej komunikácie o stave železničnej prevádzky na priecestí.
Dráhové
vozidlo je dopravný prostriedok určený
na prepravu osôb a vecí, na vykonávanie činností súvisiacich
s výstavbou a údržbou dráhy alebo s prevádzkovaním dráhy, vedený pri svojom
pohybe po dráhe.
Hnacie dráhové vozidlo (HDV), čiže rušeň je dráhové vozidlo schopné vyvíjať ťažnú a brzdiacu silu na pohyb a brzdenie vlastné, či aj iných dráhových vozidiel, prípadne je určené aj na prepravu osôb a vecí.
Vedúce dráhové vozidlo je rušeň, z ktorého sa ovláda jazda vlaku alebo dráhového vozidla. Samozrejme ide o prípad, ak sú vo vlaku radené viaceré rušne (HDV)
Vlak je spojená skupina koľajových vozidiel dopravovaná najmenej jedným HDV, prípadne samotné HDV (rušňovlak).
Križovanie je vyhnutie sa dvoch vlakov opačného smeru v stanici na jednokoľajnej trati.
Predchádzanie je vyhnutie sa vlakov rovnakého smeru.
Dostihnutie je príchod ďalšieho vlaku rovnakého smeru do stanice.
Zarážka je pomôcky klinovitého tvaru slúžiaca na podkladanie vozidiel.
Zaisťovacia brzda je určená na zabezpečenie vozidiel proti neúmyselnému samovoľnému pohybu.
Ručná návesť je návesť dávaná vždy osobne službukonajúcim pracovníkom, mladým železničiarom...