Základné pojmy používané na DŽK


Táto časť bude pre vás zrejme menej zaujímavá, ale je dobré, aby ste si ju pozreli. Ozrejmí vám základné názvy a pojmy, s ktorými sa budete v nasledujúcich lekciách stretávať.

Košická detská historická železnica (KDHŽ) - oficiálny názov našej železničky

Detská železnica Košice (DŽK) - občianske združenie, prevádzkovateľ, dopravca na KDHŽ

Prevádzkový poriadok DŽK je súhrn údajov a pravidiel určujúci správne fungovanie jednotlivých staníc a celej trate. Stanovuje spôsob používania technických zariadení a postupov.

Riaditeľ DŽK - je ním Mgr. Ľubomír Lehotský

Vedenie DŽK - Mgr. Igor Holéczy a Peter Kočiškosú zároveň zástupcami riaditeľa DŽK

Vedúci zmeny - dozerá na všetkých službukonajúcich dobrovoľníkov a mladých železničiarov

Zodpovedný pracovník DŽK je člen vedenia DŽK, vedúci zmeny alebo osoba poverená touto funkciou.

Oprávnená osoba DŽK je službukonajúci odborne spôsobilý dobrovoľník DŽK.

Inštruktor - školiteľ DŽK - odborne spôsobilá osoba zabezpečujúca školenia aj odbornú prípravu mladých železničiarov a zároveň ich dozor pri výkone služby

Rušňovodič - v súčasnosti riadi prevádzku na DŽK, je pracovník schopný a oprávnený riadiť hnacie dráhové vozidlá (HDV) - rušne zodpovedá za vlak i osoby vlakového personálu

Vlakvedúci / pokladník DŽK - venuje sa cestujúcim a komerčným záležitostiam

Vlakový personál DŽK tvoria členovia poverení riadením (rušňovodič) a sprevádzaním vlaku (sprievodcovia, predajcovia suvenírov...) . Ak je sprievodcov viac, musí byť stanovený vlakvedúci, ktorý ostatných sprievodcov riadi. Výpravy vlakov a sledovanie jazdy vlakov sa zúčastňujú len vlakvedúci a sprievodcovia.

Nadriadení mladých železničiarov - sú pracovníci všetkých funkcií uvedených vyššie


Mladý železničiar je súhrné označenie pre všetkých mladých železničiarov, všetkých pracovníkov a dobrovoľníkov, ktorí nie sú spôsobilí samostatného výkonu služby.


Železničná trať tvorí dopravnú cestu železničným vozidlám.

Železničný spodok je základ, ktorý nesie samotný železničný zvršok. Môžu ho tvoriť upravené zemné telesá, mosty, tunely, oporné múry...

Železničný zvršok vytvára jazdnú dráhu, ktorá vedie a nesie koľajové vozidlá. Je tvorený koľajou, výhybkami a konštrukciami, ktoré ho dopĺňajú.

Koľajnica je oceľový pás, ktorý prichádza bezprostredne do styku s kolesami vozidiel.

Podval je konštrukčný prvok prenášajúci zaťaženie z koľajnice do koľajového lôžka.

Traťová rýchlosť je určená podľa stavu a profilu trate. Určuje najvyššiu rýchlosť, akou môže daným úsekom vlak prechádzať.


Sklon trate je naklonenie trate voči horizontálnej rovine v pozdĺžnom smere (stúpanie alebo spád)

Rozchod koľaje je vzdialenosť koľajnicových pásov.

Prechodový prierez je voľný priestor určený na nerušenú jazdu vozidiel. Do tohto priestoru nesmú zasahovať žiadne predmety, stavby ani nástupištia, návestidlá, stožiare...


Stanica je miesto s koľajovým rozvetvením (koľaje, výhybky), ktorá slúžia na riadenie dopravy, križovanie a predchádzanie vlakov a poskytovanie služieb cestujúcim.

Zastávka je označené miesto na trati slúžiace pre výstup a nástup cestujúcich.


Staničná koľaj jekoľaj v stanici ohraničená námedzníkmi alebo výhybkami. NA DŽK máme koľaje dopravné, manipulačné a odstavné.

Dopravná koľaj je koľaj v stanici určená na dopravu vlakov.

Manipulačná koľaj slúži na manipuláciu s vozidlami a neslúži na dopravu vlakov (koľaj do depa).

Na odstavnej koľaji sú "odložené" vozidlá, ktoré sa momentálne nevyužívajú ( "šturc")

Zhlavie je rozvetvenie staničných koľají pomocou výhybiek.

Priecestie je úrovňové križovanie pozemnej komunikácie (cesty, chodníka) so železničnou traťou.

Priecestné zabezpečovacie zariadenie je zariadenie na železničnom priecestí, ktoré informuje užívateľov pozemnej komunikácie o stave železničnej prevádzky na priecestí.

Dráhové vozidlo je dopravný prostriedok určený na prepravu osôb a vecí, na vykonávanie činností súvisiacich s výstavbou a údržbou dráhy alebo s prevádzkovaním dráhy, vedený pri svojom pohybe po dráhe.

Hnacie dráhové vozidlo (HDV), čiže rušeň je dráhové vozidlo schopné vyvíjať ťažnú a brzdiacu silu na pohyb a brzdenie vlastné, či aj iných dráhových vozidiel, prípadne je určené aj na prepravu osôb a vecí.

Vedúce dráhové vozidlo je rušeň, z ktorého sa ovláda jazda vlaku alebo dráhového vozidla. Samozrejme ide o prípad, ak sú vo vlaku radené viaceré rušne (HDV)

Vlak je spojená skupina koľajových vozidiel dopravovaná najmenej jedným HDV, prípadne samotné HDV (rušňovlak).

Križovanie je vyhnutie sa dvoch vlakov opačného smeru v stanici na jednokoľajnej trati.

Predchádzanie je vyhnutie sa vlakov rovnakého smeru.

Dostihnutie je príchod ďalšieho vlaku rovnakého smeru do stanice.

Posun je každý úmyselne a organizovane vykonávaný pohyb dráhového vozidla (okrem jazdy vlaku).


Zarážka je pomôcky klinovitého tvaru slúžiaca na podkladanie vozidiel.

Zaisťovacia brzda je určená na zabezpečenie vozidiel proti neúmyselnému samovoľnému pohybu.

Ručná návesť je návesť dávaná vždy osobne službukonajúcim pracovníkom, mladým železničiarom...

Kontrolné otázky:

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky