Mechanické návestidlá

Mechanické návestidlo je technický prostriedok na vytváranie optických návestí, ktoré sú počas denného svetla tvorené ramenami alebo štítmi a v noci svetelnými clonami pred petrolejovou lampou, prípadne doplnkovým elektrickým osvetlením.

Každé mechanické návestidlo sa skladá z nasledujúcich častí:

  • stožiara
  • návestného ramena (ramien) alebo návestného terča (štítu);
  • stavacieho a poistného mechanizmu;
  • osvetľovacieho zdroja.

Mechanické návestidlo má na rozdiel od svetelného návestidla dvojité návestenie. Za denného svetla je rozhodujúca poloha ramien alebo terča a v noci a za zníženej viditeľnosti svetelný signál.

Farba clony pred bielym svetlom je mechanicky závislá od polohy ramien alebo štítu.

Osvetľovací zdroj sa na svoje miesto dostane pomocou "výťahu", ktorý umožní obsluhujúcemu zamestnancovi zapálenie petrolejovej lampy bez toho, aby musel liezť na stožiar.

V súčasnosti sú petrolejové lampy nahrádzané elektrickým svietidlom.

Mechanické návestidlá delíme na:

  • hlavné návestidlá - na riadenie jázd vlakov;
  • zriaďovacie návestidlá - na riadenie posunu;
  • predzvesti

Hlavné návestidlá

Na DŽK máme len jednoramenné návestidlá, čiže len s jedným červeno-biele rameno, ktorého poloha zakazuje alebo povoľuje jazdu. Stožiar hlavných návestidiel je natretý červeno-bielymi pruhmi.

Návestí tieto znaky:

Návesť STOJ - rameno je vodorovne (v noci svieti červené svetlo),

Návesť VOĽNO - rameno šikmo nahor pod uhlom 45° (v noci zelené svetlo).

Na veľkej trati sa ešte aj v súčasnosti môžete stretnúť s hlavnými návestidlami dvojramennými.         Ich dve pohyblivé červeno-biele ramená môžu byť doplnené ďalším (žltým) ramenom. Pomocou nich vie návestidlo signalizovať ešte návesť "RÝCHLOSŤ 40 km/h A VÝSTRAHA"

Predzvesti

Predzvesť sa umiestňuje na zábrzdnú vzdialenosť pred hlavným návestidlom. Svojím návestným znakom dáva rušňovodičovi najavo, v akej polohe je hlavné návestidlo, aby mohol včas zastaviť pred návestidlom v polohe "STOJ".

Pozostáva zo stožiaru sivej farby, na ktorom je umiestená kruhový návestný terč. Ten má žltý náter s čiernym a bielym orámovaním.

Terč sa sklápa podobne ako zriaďovacie návestidlá a návestí tieto znaky:

VÝSTRAHA - terč kolmo k zemi (žlté svetlo), hlavné návestidlo je v polohe "STOJ".

VOĽNO - terč je vodorovne (zelené svetlo), hlavné návestidlo tiež v polohe "VONO".

Zriaďovacie návestidlá

Návestidlo riadiace posun sa nazýva zriaďovacím. Jeho stožiar je natretý modro-bielymi pruhmi. Návestný terč je štvorcového tvaru postavený na vrchole.

Návestí tieto znaky:

POSUN ZAKÁZANÝ - terč kolmo k zemi (v noci modré svetlo);

POSUN DOVOLENÝ- terč sklopený vodorovne ( v noci biele svetlo).

Na DŽK takéto návestidlá nemáme.

Všetky mechanické návestidlá sa ovládajú pomocou drôtovodov, pák a stavacích zariadení.

Tieto návestidlá už len dosluhujú a postupne sa nahrádzajú svetelnými.

Kontrolné otázky

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky