Priecestia a ich zabezpečenie
Priecestie je úrovňové križovanie pozemnej komunikácie (cesty, chodníka) so železničnou traťou.
V súčasných podmienkach DŽK sú všetky priecestia nezabezpečené.
Na trati je pred
priecestím umiestnená návesť "Pískajte".
Pri jazde popri nej oznamuje rušňovodič zvukom rušňovej píšťaly, že sa blíži
k priecestiu a varuje tak všetkých účastníkov cestnej premávky. . Zo
strany cestných užívateľov sú priecestia kryté cestnými značkami "krížmi", v letnom období doplnené
aj značkou "Stop". Vodiči, cyklisti či chodci sú povinní
rešpektovať tieto značky a priecestie prechádzať s maximálnou
opatrnosťou. Vlaky majú prednosť vždy.
Najfrekventovanejšie priecestie pred stanicou Alpínka
Ostatné - menej frekventované priecestia na trati Detskej železnice Košice sú značené takto
Na veľkej železnici sa na varovanie účastníkov cestnej premávky používajú priecestné zabezpečovacie zariadenia.
Môžu byť mechanické alebo svetelné, so závorami alebo bez závor.
Mechanické závory
Mechanické závory nájdeme na Slovensku už len ojedinele.
Donedávna boli súčasťou aj DŽK, niekdajšej "Pionierskej železnice". Boli by sme veľmi radi, ak by sa na našu trať vrátili, preto sa o nich zmienime trochu obšírnejšie.
Brvná závor svojim sklopením do vodorovnej polohy dávajú užívateľom pozemnej komunikácie jasne najavo, že sa blíži železničné vozidlo.
Mechanický pohon je obsluhovaný:
miestne - kde obsluha má dobrý rozhľad na priecestie, max. do vzdialenosti 60 m od miesta obsluhy
diaľkovo - kde z miesta obsluhy na priecestie nie je vidno. V tom prípade je potrebné upozorniť užívateľov pozemnej komunikácie o tom, že sa budú brvná sklápať. Preto je priecestie doplnené predzváňačom, výnimočne doplnené svetelnou výstrahou. Ten stanovuje tzv. predzváňaciu dobu, aby mohli účastníci včas priecestie opustiť.
Súčasťou závor sú aj tieto zariadenia:
- pohon závor - stojan s prevodmi a kľukou
- drôtovody - používajú sa prenos sily pri diaľkovej obsluhe
- brvná - natreté striedavo bielou a červenou farbou doplnené o odrazky
- predzvánač - pri diaľkovo obsluhovaných priecestiach
Na veľkej železnici sa najčastejšie stretnete so svetelnými zabezpečovacími zariadeniami bez závor alebo so závorami. Sú ovládané automaticky jazdou vlaku. Ich fungovanie si pozrite v nasledovných videách.
Niekedy je potrebné priecestie strážiť a zakázať vjazd vozidiel i ľudí na priestie Je celkom možné, že tým budete poverení i vy, mladí železničiari.
Návesť Stoj pre užívateľov pozemnej komunikácie sa dáva uprostred pozemnej komunikácie pomocou červenej zástavky tak, aby ju bolo dobre vidieť z obidvoch smerov a to do doby, pokiaľ
železničné vozidlo nevojde na priecestie. Chodcov stačí upozorniť ústne.
"Retro" videá o priecestných zabezpečovacích zadiadeniach