Zásady pre informovanie cestujúcich


Informovanie cestujúcich spočíva hlavne v podávaní informácií o odchodoch a príchodoch vlakov, cene lístkov, pristavení vlakov, radení vlakov, aktuálnej situácii (meškanie, zmena koľaje) a mimoriadnych situácií ohrozujúcich bezpečnosť osôb.

Všetky druhy hlásení môžu byť doplnené informáciami o histórii DŽK, špeciálnych akciách i propagačné hlásenia predajne občerstvenia a suvenírov.

Všetky informácie musia byť poskytnuté včas a s vhodným predstihom.


Informácie pre cestujúcich sa podávajú:

  • vizuálne - informačné tabule, vývesky, oznamy, internet
  • osobne - priamo službukonajúcim pracovníkom, mladým železničiarom...
  • akusticky - staničným, prípadne vlakovým rozhlasom

Vizuálne informačné pomôcky vyhotovuje vedenie DŽK ešte pred začatím sezóny a priebežne podľa aktuálnych potrieb. Môžu byť vašou pomôckou pre priame - osobné informovanie.

Osobné informovanie je pre vás - mladých železničiarov - tým najlepším spôsobom reprezentácie seba i detskej železnice ako takej. Cestujúcich si vypočujte so záujmom, informujte ich pravdivo a ak si nie ste istí odpoveďou, opýtajte sa starších a skúsenejších kolegov alebo zodpovedného pracovníka DŽK. Ak vás oslovia cudzinci a vy ovládate jazyk, ktorým rozprávajú, venujte sa im čo najviac. Ukážte, čo vo vás je, ako vám to ide, "šplhnete" si v ich očiach. Ale i tu platí zásada - informujte ich pravdivo. Ak cudzí jazyk neovládate, poproste o pomoc svojich kolegov alebo zodpovedného pracovníka DŽK.

Akustické - teda rozhlasové zariadenie pre informovanie cestujúcich smú obsluhovať len určení a zaškolení mladí železničiari.


Hlásenie sa musí vykonávať podľa vypracovaných vzorov. V prípade mimoriadností je potrebné poskytnúť také informácie, aby vystihovali a riešili danú situáciu.

Obsah hlásenia musí byť za každých okolností stručný a jasný.

V prípade núdzových situácií je možné vykonať aj súkromné hlásenia ak ide napríklad o stratu dieťaťa, organizačné pokyny pri skupinách cestujúcich a podobne.


Na dosiahnutie dobrej zrozumiteľnosti je dôležité zachovávať tieto zásady:

  • používať rovnakú intenzitu hlasu
  • dodržiavať stále rovnakú vzdialenosť od mikrofónu
  • slová vyslovovať správne a zreteľne

Pri hlásení sa používa len spisovný jazyk. V prípade skupiny zo zahraničia môžete použiť aj ich jazyk, ale len v prípade, že ho ovládate dobre.


Spôsob hlásenia

Hlásenie sa podáva:

  • prvé hlásenia o pristavení vlaku sa vykonáva 15 minút pred odchodom vlaku. Je obšírnejšie a obsahuje všetky informácie týkajúce sa jazdy konkrétneho vlaku
  • posledné hlásenie (tesne pred odchodom vlaku) musí byť vykonané v skrátenej forme
  • ihneď po zastavení končiaceho vlaku


Hlásenie pri meškaní a mimoriadnostiach

Ak je zrejmé, že meškanie vlaku dosiahne 5 minút a viac, musí sa to oznámiť cestujúcim osobne alebo pomocou staničného rozhlasu.

Hlásenie musí obsahovať:

  • približnú dobu meškania s upozornením, že ohlásená doba sa môže zmeniť
  • dôvod meškania (prevádzkové alebo technické príčiny, prípoj, vplyv počasia...)
  • ospravedlnenie sa za nepríjemnosti spojené s meškaním vlaku

Ak dôjde k výraznejšej zmene v čase meškania, je potrebné to oznámiť cestujúcim.


Vzory hlásení


Hlásenie pristavenia vlaku k nástupu cestujúcich (15 minút pred odchodom):                             "Vážení cestujúci, osobný vlak Košice Dnes do stanice Alpinka s pravidelným odchodom 8 hodín 45 minút je pri nástupišti číslo 1. Vlak zastavuje v stanici (na zastávke) Vpred. Vozeň na prepravu batožín je radený ako prvý."

Hlásenie pred odchodom vlaku:                                                                                                         "Vážení cestujúci, osobný vlak Košice Dnes do stanice Alpinka s pravidelným odchodom 8 hodín 45 minút je pri nástupišti číslo 1 pripravený na odchod."

Hlásenie príchodu vlaku:                                                                                                                     "Vážení cestujúci, osobný vlak Košice Dnes zo stanice Alpinka s pravidelným príchodom 9 hodín 20 minút prišiel k nástupišťu číslo 1. Ďakujeme, že ste využili služby Detskej železnice Košice a tešíme sa na vašu ďalšiu návštevu."

Hlásenie môže byť doplnené informáciami o odchodoch prípojných autobusov a o propagačné hlásenie predajne občerstvenia a suvenírov.


Hlásenie pri meškaniach vlakov: 

"Upozornenie na meškanie vlaku. Osobný vlak Košice Dnes do stanice Alpinka s pravidelným odchodom 8 hodín 45 minút bude z technických príčin meškať asi 10 minút. Ohlásená doba meškania sa môže zmeniť. Za meškanie vlaku sa ospravedlňujeme"

alebo

"Upozornenie na meškanie vlaku. Osobný vlak Košice Dnes zo stanice Alpinka s pravidelným príchodom 9 hodín 20 minút bude z prevádzkových príčin meškať asi 25 minút. Ohlásená doba meškania sa môže zmeniť. Za meškanie vlaku sa ospravedlňujeme"


Hlásenia v anglickom jazyku

SK: Vážení cestujúci, osobný vlak Košice Dnes do stanice Alpinka s pravidelným odchodom 8 hodín 45 minút ja na nástupišti číslo 1 pripravený na odchod.

EN: Dear Passangers, passenger train Košice Dnes to Alpinka with departure at 8 hours 45 minutes a.m. from platform No. 1 will depart immediatelly.

SK: Upozornenie na meškanie vlaku. Osobný vlak Košice Dnes do stanice Alpinka s pravidelným odchodom 8 hodín 45 minút bude z prevádzkových dôvodov meškať asi 20 minút. Ohlásená doba meškania sa môže zmeniť.

EN: Delyed train message. Passenger train Košice Dnes to Alpinka with departure at 8 hours 45 minutes a.m will be delayed aproximatly 20 minutes. The annonced delay may change.

Kontrolné otázky:

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky