Zásady pre informovanie cestujúcich
Informovanie cestujúcich spočíva hlavne v podávaní informácií o odchodoch a príchodoch vlakov, cene lístkov, pristavení vlakov, radení vlakov, aktuálnej situácii (meškanie, zmena koľaje) a mimoriadnych situácií ohrozujúcich bezpečnosť osôb.
Všetky druhy hlásení môžu byť doplnené informáciami o histórii DŽK, špeciálnych akciách i propagačné hlásenia predajne občerstvenia a suvenírov.
Všetky informácie musia byť poskytnuté včas a s vhodným predstihom.
Informácie pre cestujúcich sa podávajú:
- vizuálne - informačné tabule, vývesky, oznamy, internet
- osobne - priamo službukonajúcim pracovníkom, mladým železničiarom...
- akusticky - staničným, prípadne vlakovým rozhlasom
Vizuálne informačné pomôcky vyhotovuje vedenie DŽK ešte pred začatím sezóny a priebežne podľa aktuálnych potrieb. Môžu byť vašou pomôckou pre priame - osobné informovanie.
Osobné informovanie je pre vás - mladých železničiarov - tým najlepším spôsobom reprezentácie seba i detskej železnice ako takej. Cestujúcich si vypočujte so záujmom, informujte ich pravdivo a ak si nie ste istí odpoveďou, opýtajte sa starších a skúsenejších kolegov alebo zodpovedného pracovníka DŽK. Ak vás oslovia cudzinci a vy ovládate jazyk, ktorým rozprávajú, venujte sa im čo najviac. Ukážte, čo vo vás je, ako vám to ide, "šplhnete" si v ich očiach. Ale i tu platí zásada - informujte ich pravdivo. Ak cudzí jazyk neovládate, poproste o pomoc svojich kolegov alebo zodpovedného pracovníka DŽK.
Akustické - teda rozhlasové zariadenie pre
informovanie cestujúcich smú obsluhovať len určení a zaškolení mladí
železničiari.
Hlásenie sa musí vykonávať podľa vypracovaných vzorov. V prípade mimoriadností je potrebné poskytnúť také informácie, aby vystihovali a riešili danú situáciu.
Obsah hlásenia musí byť za každých okolností stručný a jasný.
V prípade núdzových situácií je možné vykonať aj súkromné hlásenia ak ide napríklad o stratu dieťaťa, organizačné pokyny pri skupinách cestujúcich a podobne.
Na dosiahnutie dobrej zrozumiteľnosti je dôležité zachovávať tieto zásady:
- používať rovnakú intenzitu hlasu
- dodržiavať stále rovnakú vzdialenosť od mikrofónu
- slová vyslovovať správne a zreteľne
Pri hlásení sa používa len spisovný jazyk. V prípade skupiny zo zahraničia môžete použiť aj ich jazyk, ale len v prípade, že ho ovládate dobre.
Spôsob hlásenia
Hlásenie sa podáva:
- prvé hlásenia o pristavení vlaku sa vykonáva 15 minút pred odchodom vlaku. Je obšírnejšie a obsahuje všetky informácie týkajúce sa jazdy konkrétneho vlaku
- posledné hlásenie (tesne pred odchodom vlaku) musí byť vykonané v skrátenej forme
- ihneď po zastavení končiaceho vlaku
Hlásenie pri meškaní a mimoriadnostiach
Ak je zrejmé, že meškanie vlaku dosiahne 5 minút a viac, musí sa to oznámiť cestujúcim osobne alebo pomocou staničného rozhlasu.
Hlásenie musí obsahovať:
- približnú dobu meškania s upozornením, že ohlásená doba sa môže zmeniť
- dôvod meškania (prevádzkové alebo technické príčiny, prípoj, vplyv počasia...)
- ospravedlnenie sa za nepríjemnosti spojené s meškaním vlaku
Ak dôjde k výraznejšej zmene v čase meškania, je potrebné to oznámiť cestujúcim.
Vzory hlásení
Hlásenie pristavenia vlaku k nástupu cestujúcich (15 minút pred odchodom): "Vážení cestujúci, osobný vlak Košice Dnes do stanice Alpinka s pravidelným odchodom 8 hodín 45 minút je pri nástupišti číslo 1. Vlak zastavuje v stanici (na zastávke) Vpred. Vozeň na prepravu batožín je radený ako prvý."
Hlásenie pred odchodom vlaku: "Vážení cestujúci, osobný vlak Košice Dnes do stanice Alpinka s pravidelným odchodom 8 hodín 45 minút je pri nástupišti číslo 1 pripravený na odchod."
Hlásenie príchodu vlaku: "Vážení cestujúci, osobný vlak Košice Dnes zo stanice Alpinka s pravidelným príchodom 9 hodín 20 minút prišiel k nástupišťu číslo 1. Ďakujeme, že ste využili služby Detskej železnice Košice a tešíme sa na vašu ďalšiu návštevu."
Hlásenie môže byť doplnené informáciami o odchodoch prípojných autobusov a o propagačné hlásenie predajne občerstvenia a suvenírov.
Hlásenie pri meškaniach vlakov:
"Upozornenie na meškanie vlaku. Osobný vlak Košice Dnes do stanice Alpinka s pravidelným odchodom 8 hodín 45 minút bude z technických príčin meškať asi 10 minút. Ohlásená doba meškania sa môže zmeniť. Za meškanie vlaku sa ospravedlňujeme"
alebo
"Upozornenie na meškanie vlaku. Osobný vlak Košice Dnes zo stanice Alpinka s pravidelným príchodom 9 hodín 20 minút bude z prevádzkových príčin meškať asi 25 minút. Ohlásená doba meškania sa môže zmeniť. Za meškanie vlaku sa ospravedlňujeme"
Hlásenia v anglickom jazyku
SK: Vážení cestujúci, osobný vlak Košice Dnes do stanice Alpinka s pravidelným odchodom 8 hodín 45 minút ja na nástupišti číslo 1 pripravený na odchod.
EN: Dear Passangers, passenger train Košice Dnes to Alpinka with departure at 8 hours 45 minutes a.m. from platform No. 1 will depart immediatelly.
SK: Upozornenie na meškanie vlaku. Osobný vlak Košice Dnes do stanice Alpinka s pravidelným odchodom 8 hodín 45 minút bude z prevádzkových dôvodov meškať asi 20 minút. Ohlásená doba meškania sa môže zmeniť.
EN: Delyed train message. Passenger train Košice Dnes to Alpinka with departure at 8 hours 45 minutes a.m will be delayed aproximatly 20 minutes. The annonced delay may change.