Trať a koľaj

Trať je umelá dopravná cesta , služiaca na pohyb koľajových vozidiel.

Skladá sa z dvoch základných súborov:

  • železničného spodku
  • železničného zvršku

Železničný spodok je základ, ktorý nesie samotný železničný zvršok. Môžu ho tvoriť upravené zemné telesá, mosty, tunely, oporné múry...

Železničný zvršok vytvára jazdnú dráhu, ktorá vedie a nesie koľajové vozidlá. Je tvorený koľajou, výhybkami a konštrukciami, ktoré ho dopĺňajú.

Základnými časťami zvršku sú:

  • koľajnice
  • koľajnicové podpory - podvaly
  • drobné koľajivo
  • upevňovadlá
  • koľajové lôžko

Koľajnica je oceľový pás, ktorý prichádza bezprostredne do styku s kolesami vozidiel. Skladá sa z päty, stojiny a hlavy. Hlava je jazdnou časťou koľajnice, teda plochou, po ktorej sa kolesá pohybujú.

Podval je konštrukčný prvok prenášajúci zaťaženie z koľajnice do koľajového lôžka. Na DŽK používame len podvaly drevené, na veľkej železnici častejšie uvidíte podvaly železobetónové a výnimočne aj oceľové.

Upevnenie koľajníc slúži na uchytenie koľajnice ku podvalu. Najstarším spôsobom je upevnenie pomocou klincov alebo skrutiek priamo k podvalu, no v súčasnosti sa používa prichytenie koľajnice prostredníctvom podkladnice.

Koľajový rošt je tvorený koľajnicami pripevnenými upevňovadlami k podvalom. Koľajový rošt v dĺžke koľajníc sa nazýva koľajové pole.

Koľajové lôžko (štrk) je časť železničného zvršku, ktorá prenáša zaťaženie do konštrukcie železničného spodku, odpružuje železničný zvršok a zabezpečuje stabilitu koľaje.

Mosty a priepusty umožňujú prekonať vlakom prírodné prekážky vo forme údolí, či riek (v našom prípade Čermeľského potoka). Zvyčajne sú kamenné, betónové alebo oceľové.


Traťová rýchlosť je určená podľa stavu a profilu trate. Určuje najvyššiu rýchlosť, akou môže daným úsekom vlak prechádzať. Môže byť trvalá (stanovená typom trate) alebo dočasná (kvôli opravám trate).

Sklon trate je naklonenie trate voči horizontálnej rovine v pozdĺžnom smere (stúpanie alebo spád)

Rozchod koľaje je vzdialenosť koľajnicových pásov. Na DŽK používame rozchod 1000 mm, normálnorozchodné trate na Slovensku majú 1435 mm, širokorozchodná 1520 mm.

Prechodový prierez je voľný priestor určený na nerušenú jazdu vozidiel. Do tohto priestoru nesmú zasahovať žiadne predmety, stavby ani nástupištia, návestidlá, stožiare...

Námedzník označuje na zbiehajúcich sa koľajach hranicu, cez ktorú nesmie presahovať žiadne koľajové vozidlo, aby nebola ohrozená jazda po zbiehajúcej sa koľaji. Ide o miesto stretu dvoch prechodových prierezov.

Je to biely vodorovný trámec s čiernymi pásmi na obidvoch koncoch pred šikmým ukončením. Vyrobený je z väčšinou z betónu.

Číslovanie koľají a výhybiek

Koľaje sa číslujú podľa jednoduchého pravidla. Hlavná - priebežná koľaj je označená číslom 1. Ak sa postavíte do tejto koľaje chrbtom k začiatku trate a čelom ku koncu trate, koľaje vpravo majú čísla párne (2,4... a vľavo čísla nepárne (3, 5...).

Číslovanie výhybiek je ešte jednoduchšie - postupne od začiatku ku koncu trate podľa ich polohy v stanici.

TIP: Ak by si zbadal pri prechádzke alebo z vlaku nejaké poškodenie koľaje, okamžite to oznám niektorému zo starších železničiarov! Možno tým zabrániš nepríjemnej nehode :)

V staršom inštruktážnom videu uvidíte obnovu trate i za akých prvkov sa skladá.

V tomto krátkom filme uvidíte, ako sa stavali trate pred viac sto 100 rokmi :)

Kontrolné otázky

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky