Svetelné návestidlá
Pomocou svetelných návestidiel sa riadi doprava na trati i v staniciach. Ich obsluha a údržba je ľahšia ako pri návestidlách mechanických. Veľkou výhodou svetelných návestidiel je možnosť zobraziť aj blikajúce návesti slúžiace hlavne pre zníženie rýchlosti vlakov.
Podľa funkcie môžeme rozdeliť svetelné návestidlá na DŽK na:
- vchodové - do stanice
- odchodové - zo stanice
- predzvesti - oznamujú rušňovodičovi, aká návesť je zobrazená na vchodovom návestidle
Na veľkej trati sa používajú aj:
- cestové - vo veľkých staniciach
- vložené - v staniciach
- oddielové - na šírej trati
- krycie - na šírej trati
- zriaďovacie, spádoviskové (pri posune)
Na DŽK používame stožiarové
a trpasličie svetelné návestidlá.
Na veľkej železnici sa určite uvidíte aj návestidlá:
- trpaslíčie - nemajú stožiar, sú umiestnené na zemi
- lávkové - nemajú stožiar, sú umiestnené na špeciálnych návestných lávkach
- konzolové - nemajú stožiar, sú umiestnené na mostoch, tuneloch, konštrukciách nástupíšť...
Ako funguje vzájomná závislosť návestidiel na sebe i polohe výhybiek si môžete pozrieť v tomto "retro" videu
Ovládať "svoje" virtuálne návestidlo môžte aj sami. Stiahnite si zdarma aplikáciu Návestidlo 5.00, rozbaľte ju v počítači a môžte sa hrať. V aplikácii si dole navoľte Zobrazit / samostatnou predzvest
Bude to vyzerať takto
Určite ste si všimli, že niektoré naše návestidlá sú doplnené bielymi latkami vo tvare kríža. Takto sa označujú neplatné návestidlá. V našom prípade sú tieto návestidlá nefunkčné. Rušňovodič okolo takéhoto návestidla ide tak, akoby tam ani nebolo.
Takto vyzerali odchodové návestidlá stanice Pionier (dnes Alpinka) v roku 1984
V nedávnej dobe boli nahradené novšími typu ZSSR
Trpasličie zriaďovacie návestidlo na Alpinke
O náteroch návestidiel ako aj o ich označovaní si povieme v niektorej z ďalších lekcií :)