Jazda vlaku


Grafikon vlakovej dopravy - cestovný poriadok

Kreslený cestovný poriadok všetkých vlakov jazdiacich na konkrétnej trati sa správne volá Grafikon vlakovej dopravy. Je to termín používaný na veľkej železnici.                                                         Vzhľadom na to, že na našej trati jazdia najčastejšie vlaky určené cestujúcej verejnosti, budeme i my na DŽK používať zjednodušený názov Cestovný poriadok.


Označenie skratkou:

  • Os - osobné vlaky pravidelné (idúce podľa cestovného poriadku)        

  • Mim Os - vlaky mimoriadne (zavedené na objednávku alebo pri špeciálnych akciách a udalostiach)
  • Služ - vlaky služobné (výhradne pre potreby DŽK)
  • Rv - rušňovlak (vlak tvorený len jedným rušňom alebo viacerými rušňami)

Na DŽK rozlišujeme vlaky:

  • osobné - pre prepravu cestujúcich, v stanici Vpred môžu, ale aj nemusia zastavovať
  • rušňovlaky - vlak tvorený len samotným rušňom
  • služobné - len pre účely DŽK (odvoz materiálu, pracovníkov na trať...)

Podľa pravidelnosti delíme vlaky na:

  • pravidelné - idúce podľa cestovného poriadku
  • mimoriadne - idúce na objednávku alebo pri zvláštnych udalostiach


NÁVESTI NA VLAKU

Ešte pred odchodom vlaku z východzej stanice je potrebné dbať na správne označenie vlaku.

Návesť Začiatok vlaku - Rušeň v čele vlaku musí byť za zníženej viditeľnosti (hmla, tma) označený troma bielymi svetlami tvoriacimi trojuholník.

Koniec vlaku tvoria dve "koncovky", prípadne dve červené svetlá, ak je na konci vlaku postrkový rušeň. Ak posledný vozeň má len jeden úchyt na koncovku, je postačujúce označenie jednou koncovkou.

Poznámka: Názov "koncovky" na DŽK tolerujeme - spisovne sa návesť volá Koniec vlaku :)


TLAČENÉ VLAKY

Vlaky tlačené sú prevádzkované len výnimočne, zväčša z prevádzkových dôvodov. Na čele prvého vozňa musí byť skúsený člen vlakového personálu, ktorý počas celej jazdy sleduje voľnosť trate. Ak sa pri jazde tlačeného vlaku nepoužívajú vysielačky, rušňovodič musí mať na neho neustály výhľad . Počas jazdy dáva návesti pre posun (priblížiť, pomaly a stoj).


NÁVESTIDLÁ NA TRATI

Počas jazdy vlaku určite zazriete na trati aj tieto návestidlá:

Lichobežníková tabuľka nahrádza vchodové návestidlo na menej frekventovaných tratiach, akou je i DŽK. Označuje miesto, kde musí pri križovaní vlakov určený vlak zastaviť skôr, ako sa mu dovolí vchod do stanice.

Rýchlostník znázorňuje maximálnu trvalú rýchlosť v úseku, do ktorého vlak práve vstupuje. Číslo zobrazuje maximálnu dovolenú rýchlosť.

Predzvestník upozorňuje rušňovodiča, že sa blíži k úseku so zníženou rýchlosťou. Číslo uvedené na terči sa vynásobuje číslom 10.

Začiatok obmedzenia rýchlosti - označuje dočasné obmedzenie rýchlosti

Koniec obmedzenia rýchlosti - umiestňuje sa na koniec úseku s dočasným obmedzením

Výstražný kolík Pískajte sa umiestňuje pred priecestia, mosty, tunely... Skrátka na miesta, kde je potrebné, aby rušňovodič zvukom píšťaly upozornil na blížiaci sa vlak.

Výstražný terč s obrazom "kopáča" je návesťou Pracovné miesto, pískajte. Upozorňuje rušňovodiča na pracovné miesto na trati, kde sa vykonáva oprava koľají.

Kilometrovníky a hektometrovníky zobrazujú kilometrickú polohu konkrétneho miesta na trati.

Označenie sklonových pomerov dáva uvedenými číslami informáciu rušňovodičovi o tom, či trať stúpa, klesá alebo je na rovine. Čierne číslo udáva dĺžku úseku a červené sklon v promile (1 promile = prevýšenie 1 meter na 1 kilometer)

ZVUKOVÉ NÁVESTI PRI JAZDE VLAKU

Návesťou Pozor rušňovodič najčastejšie varuje osoby alebo vozidlá pohybujúce sa v blízkosti koľají či na priecestí. Návesť Pozor sa tiež používa na potvrdenie príjmu návesti od výpravcu alebo od vlakového personálu. Návesť je tvorená jedným dlhým zvukom.

Návesťou Povoľte brzdy úplne rušňovodič potvrdzuje, že videl návesť Odchod pri výprave vlaku. Výnimočne ňou tiež vyzýva zamestnancom obsluhujúcich brzdy, aby ich úplne povolili.                  Návesť tvorí jeden dlhý a dva krátke zvuky.

Návesť Zabrzdite úplne dáva rušňovodič príkaz zamestnancom obsluhujúcim brzdy príkaz na brzdenie vlaku. Taktiež ju môže použiť v prípade, ak je potrebné zaistiť stojaci vlak utiahnutím bŕzd. Vy túto činnosť nevykonávate!!!

Ak sa počas jazdy vyskytne na trati nejaká mimoriadnosť, vždy rešpektujte a uposlúchnite pokyny rušňovodiča.

Kontrolné otázky

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky