Detská železnica - poznaj svoju trať


História

Košická detská historická železnica bola vybudovaná v Košiciach v rokoch 1955 - 1956 ako Pionierska železnica. Šlo o prvú rekreačnú železnicu vo vtedajšom Československu. Okrem iného však po vzore podobných železníc vo vtedajšom Sovietskom zväze, slúžila aj na výchovu a motiváciu mladých železničiarov. Takéto železničky neskôr vznikli aj v Prešove, Plzni, či iných mestách Československa. Zachoval sa však iba tá v Košiciach.

V začiatkoch 90- tych rokov hrozilo zastavenie prevádzky na železničke.                                           Doslova znovuzrodením DŽ bola rekonštrukcia a obnova parnej lokomotívy U 36.003 - "Katka". Detská železnica je v skutočnosti historickou muzeálnou železnicou. Nielen čo do jej povahy a jedinečnosti, ale aj čo do veku dochovaných dráhových vozidiel a dopravných zariadení.

V roku 2011 prevzalo všetky dráhové vozidlá KDHŽ občianske združenie Detská železnica Košice a v roku 2012 sa stalo prevádzkovateľom dopravy na železničke.

Trať má v súčasnosti dĺžku 3,9 km,  unikátnym rozchod 1000 mm a najväčšie stúpanie 26 ‰.       V stanici Čermeľ sa nachádzajú dosiaľ používané historické výhybky a koľajnice pochádzajúce zo Štiavnickej železnice. Dráhové vozidlá, okrem motorového rušňa, sú zapísané v ako hnuteľná národná kultúrna pamiatka v Ústredného zoznamu pamiatkového fondu.

Trasa

Trať Košickej pionierskej železnice

začali budovať v dvoch etapách v roku 1955. Celú stavbu slávnostne odovzdali do užívania v roku 1956. Železnička bola určená deťom, výletníkom a na výuku budúcich železničiarov. Trať o dlžke 3,899 km má tzv. "nemecký rozchod" s rázvorom 1000 mm. Najväčší sklon na trati dosahuje 26 ‰. V stanici Čermeľ sa nachádzajú dosiaľ používané historické výhybky a koľajnice pochádzajúce zo Štiavnickej železnice. Pôvodné výhybky a dopravné koľaje v stanici Vpred boli zrušené a dnes stanicou prechádza iba jedna koľaj. Terajšia detská železnica končí v žst. Alpinka (pôvodne Pionier) pri prímestskom rekreačnom stredisku.                                                                                                            Detská železnica sleduje územie medzi lesnou cestou a Čermeľským potokom.


Krátke video zo začiatkov prevádzky Pionierskej (teraz detskej) železnice v Košiciach

Plány staníc

Plán koľajiska stanice Čermeľ

Plán koľajiska niekdajšej stanice  - v blízkej budúcnosti sa jej podoba opäť zmení :)

Súčasný stav stanice Alpinka (pôvodný názov Pionier)

Fakty a poučky

Železničná stanica je miesto, kde sa železničná doprava stretáva so svojimi zákazníkmi - cestujúcimi a tiež nákladom.

Na DŽK máme dve koncové stanice Čermeľ a Alpinka a jednu medziľahlú stanicu (v súčasnosti ešte zastávku) Vpred.

Staničná budova ponúka služby pre cestujúcich (predaj lístkov, malá čakáreň, toalety) a zázemie pre službukonajúcich pracovníkov, dobrovoľníkov a pre vedenie železničky.

Súčasťou koľajiska sú aj stavby pre rozličné použitie:

  • nástupisko - umožňuje cestujúcim pohodlný nástup a výstup do/z vlakov
  • zastrešenie nástupiska pri staničnej budove chráni cestujúcich pred nepriaznivým počasím
  • predajné stánky - ponúkajúce služby zákazníkom (občerstvenie, suveníry)
  • búdka pre mladých železničiarov
  • zarážadlá na odstavných koľajach ("šturcoch")
  • montážna jama slúži na kontrolu a opravu podvozkov vozidiel
  • vodný žeriav slúžiaci na zásobovanie parných rušňov vodou
  • sklady
  • rušňové depo

Rušňové depo je "domovom" koľajových vozidiel, predovšetkým rušňov. Slúži na opravy, údržbu, ale hlavne vyzbrojenie vozidiel - doplnenie paliva, vody, piesku, olejov... V depe sa teda zabezpečuje bezchybný stav vozidiel. V tom našom odpočívajú naše skvosty - parné rušne Katka a Krutwig.

Zaujímavosť: Piesok sa používa pri jazde v strmých stúpaniach. Ak sú koľajnice mokré od rosy či dažďa, ak sú namrznuté alebo zapadané mokrým lístím, kolesa na nich prešmykujú. Vlak to môže spomaliť alebo úplne zastaviť. Aby sa prešmykovaniu predchádzalo, koľajnice sa posypú pieskom.

Ukončenie odstavnej koľaje (zarážadlo) je kryté pevne umiestnenou návesťou Posun zakázaný

Spoznajte našu trať aj pomocou tejto "videojazdy" z Alpinky do Čermeľa

Kontrolné otázky:

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky